KLICAPP
KLICAPP handelt niet voor of namens het Kadaster

Vraag/Antwoord

In het overzicht vindt u de antwoorden op veelvoorkomende vragen. Deze vragen hebben betrekking op (het doen van) Klic-meldingen, wet- en regelgeving, zorgvuldig graven, de website KLICAPP en het gebruik van de Klic App.

Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail naar info@klic-app.nl of bel ons via +31(0)343 561 858 (ma-vrij van 09:00 tot 17:00).

Overzicht



Wanneer moet ik een Klic-melding doen?

U moet een Klic-melding doen wanneer u machinaal gaat graven (mechanisch grondroeren). Dit is wettelijk verplicht (Wet WION) en geldt voor bedrijven én particulieren.  Het maakt hierbij niet uit hoe diep er gegraven wordt. Door het doen van een Klic-melding draagt u bij aan het voorkomen van graafschade en gevaarlijke situaties in de omgeving. Daarnaast draagt u bij aan de veiligheid van de graver.

Naar boven

Ik wil de Klic-melding uitprinten, kan dat?

Zodra de levering gereed is, ontvangt u een e-mail. Deze e-mail bevat (naast een link naar de Klic-melding in de Klic App) een aparte link om de Klic-melding als PDF te bekijken en indien gewenst uit te printen. Graag wijzen wij u erop dat u met het gebruik van de Klic App voldoet aan wettelijke verplichtingen en printkosten bespaart. De app biedt daarnaast functionaliteiten die zorgen voor een eenvoudiger en efficiënter gebruik van de Klic-melding tijdens het graafproces.

Naar boven

Wat kost een Klic-melding?

De kosten bij KLICAPP zijn € 32,- (exclusief BTW) voor de aanvraag van een Klic-melding, inclusief gebruik van de Klic App. Bent u of is de organisatie waar u voor werkt lid van Bouwend Nederland? Dan komt u in aanmerking voor ledenvoordeel. Stuur een e-mail naar info@klic-app.nl onder vermelding van uw bedrijfsgegevens en Bouwend Nederland Lidnummer om de kortingscode te activeren.

Naar boven

Wat is de levertijd nadat de aanvraag is afgerond?

In 95% van de gevallen is de Klic-melding binnen 1 werkdag beschikbaar. De exacte levertijd hangt af van de aanlevering door netbeheerders die in het door u geselecteerde gebied kabels en/of leidingen hebben liggen.

Naar boven

Ik wil de Klic-melding delen met iemand anders, kan dat?

Ja, u kunt de e-mail en/of de sms met daarin de links naar de Klic-melding doorsturen. De links blijven actief en zijn ook door de nieuwe ontvanger te gebruiken.

Naar boven

Ik wil geen gebruik maken van de Klic App, hoe raadpleeg ik de Klic-melding?

Zodra de levering gereed is, ontvangt u een e-mail en sms (indien u tijdens het aanvraagproces heeft gekozen voor bevestiging per sms) met een link naar de Klic-melding. Wanneer u geen gebruik wilt te maken van de Klic App, dan kunt u de bestanden als PDF raadplegen of uitprinten. Hiervoor is een aparte link opgenomen in de e-mail.

Naar boven

Kan ik Klic-meldingen van opdrachtgevers raadplegen met de Klic App?

Wanneer u niet zelf uw Klic-meldingen aanvraagt, maar ontvangt van bijvoorbeeld uw opdrachtgever, dan kunt u deze raadplegen met de Klic App door de Klic-melding de uploaden via KLICAPP. Lees hier hoe het werkt.

Naar boven

Ik vraag mijn Klic-melding elders aan, maar wil wel de Klic App gebruiken

Vraagt u Klic-meldingen aan bij Mijn Kadaster, of ontvangt u Klic-meldingen van bijvoorbeeld uw opdrachtgever, dan kunt u deze raadplegen met de Klic App door de Klic-melding de uploaden via KLICAPP. Lees hier hoe het werkt.

Naar boven

Ik kan niet inloggen op de Klic App, hoe kan dat?

Wanneer u een Klic-melding heeft aangevraagd via KLICAPP, ontvangt u een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als u op deze link klikt, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App. U hoeft nooit in te loggen. Vanaf dit moment is de Klic-melding zichtbaar wanneer u de Klic App opent (zonder in te loggen), totdat u de melding wist, of de app van uw toestel verwijdert.

Naar boven

Heb ik een gebruikersnaam/wachtwoord nodig om in te loggen?

U heeft gebruikersnaam en wachtwoord alleen nodig voor de website, niet voor de Klic App. Wanneer u een Klic-melding heeft aangevraagd via KLICAPP, ontvangt u een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als u op deze link klikt, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App zonder dat u hoeft in te loggen. De Klic-melding is nadat u op de link heeft geklikt voortaan beschikbaar in de Klic App. Telkens wanneer u de Klic App opent, zal deze zichtbaar zijn in de app, totdat u deze verwijdert of de app de-installeert.

Naar boven

Wat is de Wet WION en wat is het doel van deze wet?

De WION, ook wel grondroerdersregeling genoemd, is op 1 juli 2008 in werking getreden. Sinds 1 oktober 2008 zijn gravers (grondroerders) verplicht om bij elke mechanische grondroering een Klic-melding te doen. Het Agentschap Telecom, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, ziet toe op de handhaving van deze wet. Het doel van de WION is gevaar of economische schade door beschadiging van ondergrondse kabels of leidingen (water-, elektriciteit- en gasleidingen, telefoonlijnen en olie- en gasleidingen) te voorkomen.

Naar boven

Wat is KLIC-WIN?

De graafsector heeft het initiatief genomen voor KLIC-WIN. Dit programma moderniseert de uitwisseling van kabel- en leidinginformatie volgens de WION en sluit systemen en processen beter aan op de Europese richtlijn INSPIRE. Op deze manier bereiden de graafsector en het Kadaster zich voor op de toekomst. De naam KLIC-WIN is een samenvoeging van de WION (de Nederlandse Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten) en INSPIRE (de Europese richtlijn Infrastructure for Spatial Information in the European Community).

Naar boven

Wat zijn de richtlijnen voor een zorgvuldig graafproces?

Het kennisplatform CROW heeft met de publicatie 'Schade voorkomen aan kabels- en leidingen' een richtlijn voor zorgvuldig grondroeren van initiatief tot gebruiksfase opgezet. De publicatie slaat een brug tussen de wetgeving en de praktijk en omvat het gehele proces van een project. Voor meer informatie of bestellen van de publicatie, klik hier.

Agentschap Telecom heeft de Keetkaart ontwikkeld. Wanneer een Klic-melding is gedaan, ontvangt de aanvrager gebiedsinformatie. De Keetkaart laat zien uit welke onderdelen die gebiedsinformatie bestaat, zoals leveringsinformatie, liggingsgegevens, detailkaarten, brieven van netbeheerders, contactgegevens en schetsen van huisaansluitingen.

Naar boven

Moet ik Klic-gegevens op de graaflocatie beschikbaar hebben en waarom?

U bent wettelijk verplicht om tijdens de graafwerkzaamheden de Klic-melding op locatie beschikbaar te hebben. Wanneer er bijvoorbeeld graafschade ontstaat, moet de uitvoerder van de werkzaamheden in staat zijn om de juiste netbeheerder te contacteren. Het Agentschap Telecom controleert op de aanwezigheid van de gegevens op locatie. Voldoet u niet aan deze wettelijke verplichting, dan kan een boete worden opgelegd. Wanneer u een Klic-melding bij KLICAPP aanvraagt zijn deze gegevens via de Klic App op uw telefoon of smartphone beschikbaar en daarmee voldoet u aan deze verplichting.

Naar boven

Is digitale beschikbaarheid van gegevens op graaflocatie wettelijk toegestaan?

In Artikel 2 van de Wet WION is het volgende beschreven:

1. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat de graafwerkzaamheden waartoe hij opdracht geeft, op zorgvuldige wijze kunnen worden verricht.
2. De grondroerder verricht de graafwerkzaamheden op zorgvuldige wijze.
3. Ter uitvoering van het tweede lid zorgt de grondroerder ten minste dat:
    a. vóór aanvang van de graafwerkzaamheden een graafmelding is gedaan,
    b. onderzoek is verricht naar de precieze ligging van onderdelen van netten op de graaflocatie, en
    c. op de graaflocatie de van de Dienst ontvangen gebiedsinformatie aanwezig is.

Indien u een tablet of smartphone met de Klic-gegevens in de Klic App op graaflocatie aanwezig heeft en kunt laten zien, voldoet u aan Artikel 2 lid 3c. U hoeft in dit geval dus geen papieren prints bij zich te hebben.

Naar boven

Wat is de maximale grootte van het Klic-melding gebied?

Voor een gebied van 500 x 500 meter of kleiner is één Klic-melding voldoende. Voor grotere gebieden doet u meerdere meldingen.

Naar boven

Hoe lang is een Klic-melding geldig?

Na het doen van een Klic-melding blijft deze 20 werkdagen geldig. U moet binnen deze 20 werkdagen starten met de graafwerkzaamheden. De kabel- en leidinginformatie die u ontvangen heeft, kunt u gebruiken zolang de grond open is of zolang er kan worden aangetoond dat er niets veranderd is in de ondergrond. Indien u niet binnen 20 werkdagen na het doen van een melding bent gestart met de graafwerkzaamheden, dient u een nieuwe Klic-melding te doen.

Wanneer u elke dag aanwezig bent en de controle heeft over de graaflocatie hebt (bijvoorbeeld doordat de graaflocatie is afgesloten met een hek), mag er doorgewerkt worden met dezelfde Klic-melding. Bij enige twijfel raden wij u aan om contact op te nemen met het Agentschap Telecom.

Naar boven

Hoe moet ik betalen?

U kunt betalen via iDeal, creditcard, of PayPal. Wanneer u zich registreert en een account aanmaakt, kunt u credits aanschaffen. Een volgende aanvraag hoeft u dan niet apart af te rekenen, maar wordt in mindering gebracht op uw credit tegoed. Van elke aankoop (aanvraag of aanschaf credits) ontvangt u een factuur voor uw administratie.

Naar boven

Is mijn online betaling veilig?

Uw online betaling wordt afgehandeld door Payment Service Provider ICEPAY. ICEPAY maakt het online betalen in deze webshop mogelijk door online betaalmethodes als iDEAL en PayPal aan te bieden en ICEPAY zorgt voor de afhandeling van uw transactie. ICEPAY is alleen verantwoordelijk voor de afhandeling van uw betaling en heeft geen invloed op de levering van uw online aankopen. Kijk op de website van ICEPAY voor meer informatie over online betalingen via ICEPAY.

Naar boven

Waar vind ik mijn credit tegoed?

Wanneer u bent ingelogd, klik op de menu optie CREDITS AANSCHAFFEN. Bovenaan vindt u uw credit tegoed: "Momenteel heeft u: ... Credits". 

Naar boven

De Klic App herkent mijn wachtwoord en gebruikersnaam niet, wat moet ik doen?

U hoeft niet in te loggen in de app met gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer u een Klic-melding heeft aangevraagd via KLICAPP, ontvangt u een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als u op deze link klikt, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App. U hoeft nooit in te loggen. Vanaf dit moment is de Klic-melding zichtbaar wanneer u de Klic App opent (zonder in te loggen), totdat u de melding wist, of de app van uw toestel verwijdert. 

Naar boven

Kan ik via automatische incasso betalen?

Nee, maar als u een account aanmaakt dan kunt u credits aanschaffen, zodat u niet telkens apart hoeft af te rekenen. Wanneer u bent ingelogd, kunt u Klic-meldingen aanvragen die automatisch met uw credit tegoed worden verrekend.

Naar boven

Ik wil op rekening betalen, kan dat?

Wanneer u op rekening wilt betalen omdat u veel Klic-meldingen moet aanvragen (>100 per jaar), verzoeken wij u telefonisch contact met ons op te nemen via +31(0)343 561 858 (ma-vrij van 09:00 tot 17:00) of een e-mail te sturen naar info@klic-app.nl.

Naar boven

Kan ik zonder account een Klic-melding aanvragen?

Ja, u kunt een Klic-melding aanvragen bij KLICAPP zonder dat u zich registreert. Wilt u vaker meldingen aanvragen, dan is het wellicht zinvol om een account aan te maken. Wanneer u bent ingelogd, kunt u credits aanschaffen zodat u niet telkens apart hoeft af te rekenen en uw bestelgeschiedenis en orderdetails bekijken.

Naar boven

Hoe worden de Klic-gegevens bij mij aangeleverd?

Zodra de levering gereed is, ontvangt u een e-mail en sms (indien u tijdens het aanvraagproces heeft gekozen voor bevestiging per sms) met een link naar de Klic-melding. Deze kunt u direct openen met de Klic App. Als u op deze link klikt, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App zonder dat u hoeft in te loggen. Nadat u op de link heeft geklikt, is de Klic-melding voortaan beschikbaar in de Klic App. Telkens wanneer u de Klic App opent, zal deze zichtbaar zijn in de app totdat u deze verwijdert of de app de-installeert. Wilt u geen gebruik maken van de Klic App, dan kunt u de bestanden als PDF raadplegen of eenvoudig in één keer uitprinten. Hier is een aparte link voor opgenomen in de e-mail.

Naar boven

Op welke apparaten kan ik de Klic App gebruiken?

De Klic App is beschikbaar voor Android, iOs en Windows smartphones en tablets.

Naar boven

Waar kan ik de Klic App downloaden?

U kunt de Klic App kosteloos downloaden via de Play store (Android), iTunes store (iOs) of de Windows store (Windows). Let op: Voor het openen van Klic-meldingen van KLICAPP moet u de Klic App Cloud versie van de app downloaden.

Naar boven

Hoe gebruik ik de Klic App?

Wanneer u een Klic-melding heeft aangevraagd via KLICAPP, ontvangt u een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als u op deze link klikt, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App. Staat de app niet op uw smartphone of tablet, dan kunt u deze kosteloos downloaden via de Play store (Android), iTunes store (iOs) of de Windows store (Windows). Let op: Voor het openen van Klic-meldingen van KLICAPP moet u de Klic App Cloud versie van de app downloaden.

Een uitgebreide instructie van de werking van de Klic App vindt u via de menu optie 'Help' in de app, of lees hier meer over de belangrijkste functionaliteiten.

Naar boven

Hoe verwijder ik een Klic-melding uit de Klic App?

Klics die niet meer worden gebruikt en/of zijn verlopen, kunnen worden verwijderd uit de Klic App. Voor Android en Windows apparaten, selecteer in het opstartscherm de Klic die u wilt verwijderen met een 'longtab' (houd extra lang ingedrukt). Voor iOs, 'swipe' (veeg) de Klic naar links en druk op 'Verwijderen'.

Naar boven

Ik mis huisaansluitingen in de tekeningen, wat moet ik doen?

Een netbeheerder is niet verplicht om huisaansluitingen te leveren. Ook niet wanneer u tijdens de aanvraag expliciet heeft aangegeven deze te willen ontvangen. Een aantal netbeheerders levert wel huisaansluitingen. Zijn deze niet op de tekening weergegeven, dan zijn ze misschien los meegestuurd. U kunt ze bekijken via de menu optie 'Bijlagen' in de Klic App. Zijn de huisaansluitingen niet meegestuurd, maar wilt u deze informatie toch graag ontvangen? Neem dan contact op met de betreffende netbeheerder. De contactgegevens zijn te vinden in de Klic App onder 'Contacten'.

Naar boven

Ik doe jaarlijks meer dan 100 Klic-meldingen, hoe richt ik mijn proces in?

Moet u veel Klic-meldingen doen (>100 op jaarbasis), dan verzoeken wij u telefonisch contact met ons op te nemen via +31(0)343 561 858 (ma-vrij van 9:00 tot 17:00) of een e-mail te sturen naar info@klic-app.nl. Wij bieden een specifieke oplossing voor 'grootverbruikers'.

Naar boven

Ik ben mijn wachtwoord voor KLICAPP vergeten, wat moet ik doen?

Klik rechtsboven op de knop 'Aanmelden'. In het aanmeldscherm klikt u op 'Wachtwoord vergeten'. Vul uw e-mailadres in en verstuur de aanvraag voor een wachtwoord reset. U ontvangt binnen enkele minuten een e-mail met daarin een link om een nieuw wachtwoord aan te maken. Geen e-mail ontvangen? Wellicht is het bericht door de spamfilter als ongewenst bericht gemarkeerd. Bekijk uw map met ongewenste items.   

Naar boven

Hoe neem ik contact op met KLICAPP?

Indien u meer informatie wilt ontvangen, een vraag heeft over een levering of de werking van de Klic App, dan kunt u een e-mail sturen naar info@klic-app.nl of telefonisch contact opnemen via +31(0)343 561 858 (ma-vrij van 09:00 tot 17:00). Wanneer er rechts onderin een oranje chatbox wordt getoond met de melding 'Online - Stel uw vraag', dan is onze webcare afdeling beschikbaar voor online ondersteuning. Wanneer de webcare afdeling offline is, kunt u een bericht achterlaten.

Naar boven