KLICAPP
KLICAPP handelt niet voor of namens het Kadaster

Snel en eenvoudig uw Klic-melding aanvragen

U moet een Klic-melding doen wanneer u machinaal gaat graven. Dit is wettelijk verplicht (WIBON, voorheen WION) en geldt voor bedrijven en particulieren. Op de KLICAPP website kunt u direct starten met de aanvraag van een Klic-melding vanaf smartphone, tablet of desktop. Registratie is niet noodzakelijk. Bent u een zakelijke gebruiker, of gaat u vaker Klic-meldingen doen, dan biedt een account bepaalde voordelen. Nadat u bent ingelogd, kunt u bijvoorbeeld credits aanschaffen, de bestelgeschiedenis inzien en de Klic-melding direct met meerdere ontvangers delen.

Per 1 april 2021 is het verplicht om de Klic-melding volledig digitaal op de graaflocatie te kunnen bekijken met een viewer zoals de Klic App. Een geprinte versie of een digitale PDF is dus niet voldoende. Bekijk hier de brief van Agentschap Telecom over deze verplichting. 

Alle relevante documentatie bij de hand met de Klic-App

De Klic-melding wordt standaard geleverd in combinatie met de Klic App. Met de Klic App heeft u altijd alle relevante documentatie bij de hand en voldoet u aan wettelijke verplichtingen, zonder papierwinkel. Wilt u de Klic-melding opslaan of uitprinten? Dit is mogelijk met één druk op de knop. Doet u meer dan 150 Klic-meldingen per jaar, dan biedt de Klic Altijd en Overal Service een totaaloplossing voor een efficiënt Klic proces. 

Wanneer u elders of niet zelf uw Klic-meldingen aanvraagt (u ontvangt ze van een opdrachtgever, bijvoorbeeld) dan kunt u deze raadplegen met de Klic App door de Klic-melding te uploaden via de KLICAPP website. Lees hier hoe het werkt.

Wat kost een Klic-melding?

De kosten bij KLICAPP zijn € 36,- (€ 43,56 incl. btw) voor de aanvraag van een Klic-melding, inclusief gebruik van de Klic App. U kunt betalen via iDeal of creditcard. Een Klic-melding aanvragen kan zonder registratie.

Bent u of is de organisatie waar u voor werkt lid van Bouwend Nederland of MKB infra? Dan komt u in aanmerking voor ledenvoordeel. Stuur een e-mail naar info@klic-app.nl onder vermelding van uw bedrijfsgegevens en lidnummer om de kortingscode te activeren.

Binnen 1 werkdag uw Klic-melding geleverd

In 95% van de aanvragen wordt de Klic-melding binnen 1 werkdag geleverd. De exacte levertijd hangt af van de aanlevering door netbeheerders die in het door u geselecteerde gebied kabels en/of leidingen hebben liggen. 

Hoe lang is een Klic-melding geldig?

Na het doen van een Klic-melding blijft deze 20 werkdagen geldig. U moet binnen deze 20 werkdagen starten met de graafwerkzaamheden. De kabel- en leidinginformatie die u ontvangen heeft, kunt u gebruiken zolang de grond open is of zolang er kan worden aangetoond dat er niets veranderd is in de ondergrond. Wanneer u niet binnen 20 werkdagen na het doen van een melding bent gestart met de graafwerkzaamheden, maar toch wilt graven, vraag dan een nieuwe Klic-melding aan. 

In 4 stappen uw Klic-melding aanvragen

Stap 1: Kies gebied

Selecteer het gebied waar u gaat graven en de Klic-melding voor wilt aanvragen. Wanneer u straat en plaats en/of postcode en huisnummer of RD coördinaten invoert, wordt er een gebied geselecteerd van 65m x 65m met het opgegeven adres/coördinaat als middelpunt. U kunt dit gebied aanpassen door de punten van het vlak te verslepen tot een maximum van 12 punten en een afmeting van 500m x 500m. Controleer altijd op de kaart of het gebied juist is. U kunt in- en uitzoomen met behulp van de +/- toets rechts onderin de kaart. Zodra u het juiste gebied heeft geselecteerd, gaat u met de 'volgende' toets door naar stap 2. Let op: U bent zelf verantwoordelijk voor correcte gebiedsselectie.

Stap 2: Bepaal werkzaamheden

Selecteer de datum waarop u start en eindigt met de graafwerkzaamheden. Na het doen van een Klic-melding is deze 20 werkdagen geldig. Vink minimaal 1 tot maximaal 6 type werkzaamheden aan en geef een referentie op (voor uw eigen administratie). Indien u een adres heeft ingevoerd bij de gebiedsselectie, dan is dit adres automatisch ingevoerd bij de huisaansluitingen. Met de + toets kunt u adressen toevoegen waar u ook de huisaansluiting informatie van wilt ontvangen. Wilt u helemaal geen huisaansluitingen ontvangen? Selecteer dan 'Nee'. Let op; netbeheerders zijn niet verplicht om huisaansluitingen te leveren en u kunt geen schetsen voor nevenadressen opvragen, lees hier meer. Zodra u de informatie met betrekking tot de werkzaamheden compleet en juist heeft ingevuld, gaat u met de 'volgende' toets door naar stap 3.

Stap 3: Uw gegevens, extra ontvangers toevoegen

Vul uw NAW-gegevens en eventueel bedrijfsnaam in. Heeft u een account en bent u ingelogd? Dan worden automatisch uw gegevens ingevuld. Omdat wij uw e-mailadres gebruiken voor de levering van de Klic-melding, moet u dit tweemaal invoeren. Zo wordt voorkomen dat u een foutief e-mailadres opgeeft. Standaard informeren wij u ook per sms wanneer de Klic-melding beschikbaar is. U kunt deze optie uitvinken wanneer u alleen een e-mail wilt ontvangen. Wanneer u een account heeft en bent ingelogd, kunt u 'Extra ontvangers' toevoegen die u (eenmalig) heeft aangemaakt bij 'Mijn contacten'. Ook deze ontvangers krijgen dan de Klic-melding geleverd via e-mail en SMS. De Algemene Voorwaarden accepteert u door de checkbox aan te vinken. Wilt u de voorwaarden doorlezen? Klik dan op de link. Indien u bent ingelogd en credits heeft, kunt u deze gebruiken om de aanvraag af te rekenen. Geen credits tegoed? Dan gaat u automatisch door naar de betaalprovider. Zodra u de gegevens compleet en juist heeft ingevuld, gaat u met de 'volgende' toets door naar stap 4.  

Stap 4: Betalen

De kosten van een aanvraag bij KLICAPP zijn € 36,- (exlusief BTW) voor de aanvraag van een Klic-melding, inclusief gebruik van de Klic App. Indien u niet bent ingelogd en/of credits tegoed heeft, wordt u doorgeleid naar de betaalprovider waar u veilig kunt betalen via iDeal of creditcard. Na selectie van de gewenste betaalmethode en een succesvolle transactie, krijgt u een melding te zien dat uw aanvraag is gelukt. U ontvangt per e-mail een factuur van uw bestelling. Heeft u een account en was u ingelogd tijdens de aanvraag, dan zijn de orderdetails en factuur ook terug te vinden via uw profielpagina.

Levering

In 95% van de aanvragen wordt de Klic-melding binnen 1 werkdag geleverd. De exacte levertijd hangt af van de aanlevering door netbeheerders die in het door u geselecteerde gebied kabels en/of leidingen hebben liggen. Zodra de levering gereed is, ontvangt u een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding. Deze kunt u met smartphone of tablet direct openen met de Klic App. Let op: Voor het raadplegen van Klic-meldingen moet de Klic App geïnstalleerd zijn. Deze kunt u downloaden via de Play store (Android)of iTunes store (iOS).

U kunt de bestanden als PDF raadplegen en/of met één druk op de knop opslaan en uitprinten. Hier is een aparte link voor opgenomen in de leveringsmail. Op de graaflocatie is het verplicht om de Klic-melding digitaal te kunnen raadplegen met een viewer zoals de Klic App. 

Klic App

U heeft geen inloggegevens nodig voor de Klic App. Wanneer u een Klic-melding heeft aangevraagd via de KLICAPP website, ontvangt u (en indien ingevoerd, de extra ontvangers) een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als u op deze link klikt vanaf uw smartphone of tablet, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App zonder dat u hoeft in te loggen. De Klic-melding is nadat u op de link heeft geklikt voortaan beschikbaar in de Klic App. Telkens wanneer u de Klic App opent, zal deze zichtbaar zijn in de app, totdat u deze of de app verwijdert. Een nieuwe Klic-melding wordt beschikbaar in de app door op de link te klikken uit de nieuwe leveringsmail/sms. U kunt de Klic-melding delen met anderen door bij de aanvraag extra ontvangers toe te voegen, of de sms of e-mail door te sturen. De links blijven actief en zijn door de ontvanger(s) op de zelfde wijze te gebruiken.

Meer informatie

Meer informatie over (het doen van) Klic-meldingen, wet- en regelgeving, zorgvuldig graven, de website KLICAPP en de Klic App vindt u op de FAQ (Vraag/Antwoord) pagina. Ook kunt u de handleiding downloaden voor een gedetailleerde omschrijving van het proces. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.