KLICAPP
KLICAPP handelt niet voor of namens het Kadaster

Vraag/Antwoord KLIC APP

In het overzicht vind je de antwoorden op veelvoorkomende vragen over Klic-melding. Deze vragen hebben betrekking op het doen van (verplichte) Klic-meldingen. De wet- en regelgeving zoals WIBON, richtlijn zorgvuldig graven, de website KLICAPP en het gebruik van de downloadbare KLIC APP. Uiteindelijk is het doel om met elkaar graafschade te voorkomen. 

Staat je vraag er niet bij? Stuur een e-mail naar info@klic-app.nl of bel ons via +31857733657 (ma-vrij van 08:00 tot 17:00).

Overzicht



Kan ik hulp krijgen bij de CROW500?

De richtlijn toepassen in de praktijk is een hele uitdaging. Processen moeten worden aangepast, benodigde documentatie geproduceerd en verantwoordelijkheden vastgelegd in contracten met partners. GOconnectIT kan helpen bij het CROW500-proof worden met training, software, projectbegeleiding, juridische expertise en advies.

Naar boven

Wat is een Klic-melding?

Een Klic-melding is een verplichting voor iedereen die machinaal gaat graven in Nederland. Met een Klic-melding ontvang je de (liggings)gegevens van de kabels en leidingen van een locatie. Het is verplicht om deze melding minimaal 3 en maximaal 20 werkdagen te doen. Dit om graafschade aan kabels en leidingen te minimaliseren en aansprakelijkheid te voorkomen. Lees hier verder over wat een Klic-melding precies is en welke informatie je kunt verwachten.

Naar boven

Hoe lang is een Klic-melding geldig?

Na het doen van een Klic-melding is de geldigheid van de Klic-melding 20 werkdagen geldig. Je moet binnen deze 20 werkdagen starten met de graafwerkzaamheden. De kabel- en leidinginformatie die je ontvangen hebt, kun je gebruiken zolang de grond open is of zolang er kan worden aangetoond dat er niets veranderd is in de ondergrond.

Indien je niet binnen 20 werkdagen na het doen van een melding bent gestart met de graafwerkzaamheden, dien je een nieuwe Klic-melding aan te vragen. 

Wanneer je elke dag aanwezig bent en de controle hebt over de graaflocatie (bijvoorbeeld doordat de graaflocatie is afgesloten met een hek), mag er doorgewerkt worden met dezelfde Klic-melding. Bij enige twijfel raden wij je aan om contact op te nemen met de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI, voorheen bekend als Agentschap Telecom).

Naar boven

Wat is de CROW500?

De CROW500 is een richtlijn die alle partijen in de graafketen verplicht moeten volgen. Het doel is schade voorkomen aan kabels en leidingen. Per 1 januari 2022 handhaaft de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI, voorheen bekend als Agentschap Telecom) op de naleving. Lees verder op hulpbijcrow500.nl

Naar boven

Wat moet ik doen als ik onverwacht op kabels of leidingen stuit?

Stop onmiddellijk met graven en neem contact op met de betrokken netwerkbeheerder(s). Deze kun je vinden in de Klic App onder "Contacten" en vervolgens bel je de netbeheerder wiens kabel of leiding je hebt beschadigd. Het is belangrijk om op voorhand al te weten met welke partijen je eventueel te maken hebt en hoe je in contact kunt komen met deze netbeheerders.

Wat moet je doen bij graafschade?
Wat moet je doen bij graafschade?

 

Naar boven

Wat zijn de richtlijnen voor een zorgvuldig graafproces?

Het kennisplatform CROW heeft met de publicatie 'Schade voorkomen aan kabels- en leidingen' een richtlijn voor zorgvuldig grondroeren van initiatief tot gebruiksfase opgezet. De publicatie slaat een brug tussen de wetgeving en de praktijk en omvat het gehele proces van een project. Voor meer informatie of bestellen van de publicatie, klik hier.

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI, voorheen Agentschap Telecom) heeft de Keetkaart ontwikkeld. Wanneer een Klic-melding is gedaan, ontvangt de aanvrager gebiedsinformatie. De Keetkaart laat zien uit welke onderdelen die gebiedsinformatie bestaat, zoals leveringsinformatie, liggingsgegevens, detailkaarten, brieven van netbeheerders, contactgegevens en schetsen van huisaansluitingen.

Naar boven

Ik doe jaarlijks meer dan 150 Klic-meldingen, hoe richt ik mijn proces in?

Moet je veel Klic-meldingen doen (>150 op jaarbasis), dan verzoeken wij je telefonisch contact met ons op te nemen via +31857733657 (ma-vrij van 9:00 tot 17:00) of een e-mail te sturen naar info@klic-app.nl. Wij bieden een specifieke oplossing voor 'grootverbruikers', namelijk de Klic Altijd en Overal Service.

Naar boven

Is een Klic-melding verplicht voor iedereen?

Ja, iedereen die machinaal gaat graven, moet een Klic-melding doen, ongeacht de grootte van de graafwerkzaamheden. Dit geldt voor zowel particulieren als bedrijven. Ook op eigen terrein graven of in de openbare ruimte is het verplicht. Iedereen die machinaal gaat graven is verplicht een Klic-melding aan te vragen én digitaal op de graaflocatie beschikbaar te hebben. Lees hier meer over de digitaal verplichte Klic-melding.

Naar boven

Wanneer moet ik een Klic-melding doen?

Je moet een Klic-melding doen wanneer je machinaal gaat graven (ook wel mechanisch grondroeren genoemd). Dit is wettelijk verplicht vanuit de WIBON, voormalig WION. De verplichting geldt voor bedrijven én particulieren. Het maakt hierbij niet uit hoe diep er gegraven wordt, in het geval van machinaal grondroeren, is het altijd en overal verplicht.

Wanneer je de Klic-melding moet aanvragen is minimaal 3 en maximaal 20 werkdagen voor je gaat graven.

Naar boven

Wat kost een Klic-melding?

De kosten bij Klic App zijn € 42,- (50,82 incl. btw) voor de aanvraag van een Klic-melding, inclusief gebruik van de Klic App

Ben jij of is de organisatie waar je voor werkt lid van Bouwend Nederland of MKB infra? Dan kom je in aanmerking voor ledenvoordeel. Stuur een e-mail naar info@klic-app.nl onder vermelding van jouw bedrijfsgegevens en lidnummer om de kortingscode te activeren.

Naar boven

Wat is de levertijd na het aanvragen van de Klic-melding?

In 99% van de gevallen is de Klic-melding binnen 1 werkdag beschikbaar. De exacte levertijd hangt af van de aanlevering door netbeheerders die in het door jou geselecteerde gebied kabels en/of leidingen hebben liggen.

Om de Klic-Melding op tijd binnen te hebben is het dus aan te raden tijdig de Klic-Melding aanvraag te starten. Let wel op dat je volgens de wet de Klic-melding minstens minimaal 3 en maximaal 20 werkdagen voor je gaat aanvraagt.

 

Naar boven

Hoe kan ik een Klic-melding doen?

Een Klic-melding kan online worden gedaan via de website van www.klic-app.nl. Klik hier om een Klic-melding te doen. Wil je meer informatie over hoe je een Klic-melding kunt aanvragen? Bekijk dan de werkwijze of onderstaande uitlegvideo over hoe je een Klic-melding aanvraagt.

 

 

Naar boven

Wat gebeurt er nadat ik een Klic-melding heb gedaan?

Na het doen van een Klic-melding ontvang je in 99% binnen één werkdag informatie over de ligging van ondergrondse kabels en leidingen. Klik hier voor meer uitleg over wat je kunt verwachten en hoe je deze informatie digitaal moet bekijken op de graaflocatie.

Onderstaande video legt hoe je de Klic-melding opent in de Klic App.

 

 

Naar boven

Hoe kan ik de Klic-melding delen met anderen?

Je kunt de e-mail en/of de sms met daarin de links naar de Klic-melding doorsturen. De links blijven actief en zijn voor nieuwe ontvangers gratis te gebruiken. Ook kun je de link kopiëren en bijvoorbeeld per WhatsApp doorsturen. 

Wanneer je een account heeft en bent ingelogd, kun je 'Extra ontvangers' toevoegen die je (eenmalig) hebt aangemaakt bij 'Mijn contacten'. Ook deze ontvangers krijgen dan direct de Klic-melding geleverd via e-mail en SMS. 

Naar boven

Is het mogelijk om Klic-meldingen van opdrachtgevers te raadplegen met de Klic App?

Je kunt ook Klic-meldingen van andere raadplegen met onze Klic App. Wanneer je niet zelf jouw Klic-meldingen aanvraagt, maar ontvangt van bijvoorbeeld jouw opdrachtgever, dan kun je deze raadplegen met de Klic App. Dit door de Klic-melding te uploaden via deze website. Lees hier hoe het werkt.

 

Naar boven

Wat als je Klic-melding bij het Kadaster hebt aangevraagd?

Nadat je een Klic-melding hebt aangevraagd bij het Kadaster, ontvang je een ZIP-bestand met daarin alle relevante informatie over de ligging van kabels en leidingen op de graaflocatie. Dit ZIP-bestand kun je uploaden naar de Klic App, waar je de gegevens eenvoudig kunt bekijken en beheren.

De Klic App biedt extra functionaliteiten zoals het offline bekijken van gegevens, het ontvangen van meldingen per SMS of e-mail, en handige tools zoals GPS en een digitaal meetlint. Lees hier meer over het bekijken van Klic-meldingen die aangevraagd zijn bij het Kadaster in onze gebruikersvriendelijke Klic App.

Naar boven

Wat is een KLIC-viewer?

Een KLIC-viewer is een applicatie waarmee je de gebiedsinformatie van ondergrondse kabels en leidingen kunt inzien, belangrijk voor het voorkomen van graafschades. De Klic App is een van de meest gebruikte KLIC-viewers in Nederland. Je kunt de Klic App downloaden via de App Store voor iOS of de Google Play Store voor Android.

Naar boven

Hoe download je de Klic App?

Je kunt de Klic App downloaden op je smartphone of tablet via de Play Store (Android) of iTunes Store (iOS). Lees hier meer over hoe je de Klic App op je telefoon of tablet krijgt.

Naar boven

Ik wil de Klic-melding uitprinten, kan dat?

Voorheen ontving je bij de levering een aparte link om de Klic-melding in PDF weer te geven en indien gewenst uit te printen. Dit is niet meer mogelijk sinds het begin van 2021. Nu stuurt het Kadaster de overzichtstekening in de PDF niet meer mee met de Klic-melding. Het enige wat je zou kunnen uitprinten (maar niet verplicht is) zijn de brieven van de betrokken netbeheerders.

Daarnaast is het per 1 april 2021 verplicht om de Klic-melding volledig digitaal op de graaflocatie te kunnen bekijken met een viewer zoals de Klic App. Een geprinte versie of een digitale PDF is dus ook niet meer voldoende. Bekijk hier de brief van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) over deze verplichting.

Verder wijzen wij je er graag op dat je met het gebruik van de Klic App voldoet aan wettelijke verplichtingen en printkosten bespaart. De Klic App biedt daarnaast functionaliteiten die zorgen voor een eenvoudiger en efficiënter gebruik van de Klic-melding tijdens het graafproces.

Naar boven

Ik wil geen gebruik maken van de Klic App, hoe raadpleeg ik de Klic-melding?

Zodra de levering gereed is, ontvang je een e-mail en sms (indien je tijdens het aanvraagproces hebt gekozen voor bevestiging per sms) met een link naar de Klic-melding.

Per 1 april 2021 is het verplicht om de Klic-melding volledig digitaal op de graaflocatie te kunnen bekijken met een viewer zoals de Klic App. Je kunt dus door op de link te drukken op je telefoon/tablet de Klic-melding digitaal openen in de KLIC APP. 

Het enige wat je zou kunnen uitprinten (maar niet verplicht is) zijn de brieven van de betrokken netbeheerders. Een geprinte versie of een digitale PDF (van bijlagen) is dus niet voldoende om machinaal mee te graven. Bekijk hier de brief van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) over deze verplichting.

Naar boven

Ik kan niet inloggen op de Klic App, hoe kan dat?

Wanneer je een Klic-melding heeft aangevraagd via Klic App ontvang je een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als je op deze link klikt vanaf jouw smartphone of tablet, wordt de Klic-melding direct geopend in de downloadbare Klic App.

Wanneer je de Klic-melding via www.klic-app.nl hebt aangevraagd, hoeft je niet in te loggen op de Klic App.

Vanaf dit moment is de Klic-melding zichtbaar wanneer je de Klic App opent (zonder in te loggen), totdat je de melding wist, of de app van jouw toestel verwijdert.

Naar boven

Heb ik een gebruikersnaam of wachtwoord nodig om in te loggen?

Je hebt de gebruikersnaam en wachtwoord alleen nodig voor de website, niet voor de Klic App.

Wanneer je een Klic-melding heeft aangevraagd via de website www.klic-app.nl, ontvang je een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als je op deze link klikt vanaf jouw smartphone of tablet, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App zonder dat je hoeft in te loggen.

De Klic-melding is nadat je op de link hebt geklikt voortaan beschikbaar in de Klic App. Telkens wanneer je de Klic App opent, zal deze zichtbaar zijn in de app, totdat je deze verwijdert of de app de-installeert. Lees hier meer over de werkwijze om een Klic-melding aan te vragen

Naar boven

Moet ik Klic-gegevens op de graaflocatie hebben en waarom?

Je bent wettelijk verplicht om tijdens graafwerkzaamheden de Klic-melding digitaal op locatie beschikbaar te hebben. Bijvoorbeeld door het gebruik van de Klic App.

Wanneer er bijvoorbeeld graafschade ontstaat, moet de uitvoerder van de werkzaamheden in staat zijn om de juiste netbeheerder te contacteren. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI, voorheen Agentschap Telecom) controleert op de digitale aanwezigheid van de gegevens op locatie. Voldoe je niet aan deze wettelijke verplichting, dan kan een boete worden opgelegd.

Wanneer je een Klic-melding via deze website aanvraagt, zijn deze gegevens via de Klic App op je telefoon of smartphone beschikbaar en daarmee voldoe je aan deze verplichting. Per 1 april 2021 is het verplicht om de Klic-melding volledig digitaal op de graaflocatie te kunnen bekijken met een viewer zoals de Klic App. Een geprinte versie of een digitale PDF is dus niet voldoende. Bekijk hier de brief van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur over deze verplichting. 

 

Naar boven

Wat betekent een Klic-melding (digitaal) verplicht?

Een Klic-melding is verplicht als je machinaal gaat graven. Dit is opgenomen in de wet WIBON (voorheen WION). Het is al jaren verplicht om een Klic-melding te doen voordat je machinaal gaat graven. Echter is het per 1 april 2021 verplicht om een Klic-melding volledig digitaal voorhanden te hebben op de graaflocatie.

Waar voorheen een papieren versie of PDF volstond, is het sinds 1 april dus verplicht om de Klic digitaal bij je te hebben op de graaflocatie. Indien je een tablet of smartphone met de Klic-gegevens in de Klic App op graaflocatie aanwezig hebt en kunt laten zien, voldoe je aan de wetgeving. Een digitale PDF is ook niet voldoende. Alleen met een digitale viewer zoals de Klic App heb je de gegevens volledig digitaal bij je op de graaflocatie. In het geval dat je toch alleen gebruik maakt van papieren versies en dus de wet overtreedt, kunnen boetes worden opgelegd.

Mocht je meer willen weten over de verplichting, lees dat het artikel van Cumela.

Naar boven

Wat is de maximale grootte van het Klic-melding gebied?

Een enkele Klic-melding kan alleen betrekking hebben op een graafgebied met een maximale afmeting van 500 x 500 meter (25.000 vierkante meter). Als je graafproject een groter gebied bestrijkt, moet je meerdere Klic-meldingen aanvragen om het volledige graafgebied te dekken.

Naar boven

Wat moet ik doen als ik moet graven in een noodsituatie of bij een calamiteit?

Kun je niet wachten met graven omdat er persoonlijk letsel of schade dreigt? Ontvang direct de informatie die je nodig hebt om snel en zorgvuldig te graven met een Calamiteitenmelding. Deze melding geldt voor een gebied van maximaal 500x500 meter. Voor een groter gebied moet je meerdere meldingen doen. Een Calamiteitenmelding vraag je aan bij het Kadaster, deze kun je niet aanvragen via klic-app.nl. 

Naar boven

Kan één Klic-melding door meerdere personen worden geraadpleegd?

Ja, je kunt de e-mail en/of de sms met daarin de links naar de Klic-melding doorsturen. De links blijven actief en zijn ook door de nieuwe ontvanger te gebruiken. Wanneer je een account hebt en bent ingelogd, kun je 'Extra ontvangers' toevoegen die je (eenmalig) hebt aangemaakt bij 'Mijn contacten'. Ook deze ontvangers krijgen dan direct de Klic-melding geleverd via e-mail en SMS. 

Naar boven

Hoe moet ik betalen?

Je kunt betalen via iDeal, Mastercard, VISA, Bancontact of EPS. Er worden voor de betaalmethoden geen extra kosten in rekening gebracht. Daarnaast heb je de mogelijkheid, wanneer je je registreert en een account aanmaakt, dat je bij KLIC APP credits kunt aanschaffen. Een volgende aanvraag hoef je dan niet apart af te rekenen, maar wordt in mindering gebracht op jouw credit tegoed. Van elke aankoop (aanvraag of aanschaf credits) ontvang je een factuur voor jouw administratie. Je kunt credits op rekening aanschaffen vanaf 50 stuks. Stuur een e-mail met jouw account- en factuurgegevens en het gewenste aantal credits naar info@klic-app.nl.

Naar boven

Ik mis huisaansluitingen in de tekeningen, wat moet ik doen?

Een netbeheerder is niet verplicht om huisaansluitingen te leveren. Ook niet wanneer je tijdens de aanvraag expliciet hebt aangegeven deze te willen ontvangen. Een aantal netbeheerders levert wel huisaansluitingen. Zijn deze niet op de tekening weergegeven, dan zijn ze misschien los meegestuurd. Je kunt ze bekijken via de menu optie 'Bijlagen' in de Klic App. Zijn de huisaansluitingen niet meegestuurd, maar wil je deze informatie toch graag ontvangen? Neem dan contact op met de betreffende netbeheerder. De contactgegevens zijn te vinden in de Klic App onder 'Contacten'. Let op! Je kunt geen aansluitschetsen van nevenadressen opvragen. 

Naar boven