U moet een Klic-melding doen wanneer u machinaal gaat graven. Dit is wettelijk verplicht (WIBON, voorheen WION) en geldt voor bedrijven en particulieren.
Op de KLICAPP website kunt u direct starten met de aanvraag van een Klic-melding vanaf smartphone, tablet of desktop. Registratie is niet noodzakelijk. Bent u een zakelijke gebruiker, of gaat u vaker Klic-meldingen doen, dan biedt een account bepaalde voordelen. Nadat u bent ingelogd, kunt u bijvoorbeeld credits aanschaffen, de bestelgeschiedenis inzien en de Klic-melding direct met meerdere ontvangers delen.
Per 1 april 2021 is het verplicht om de Klic-melding volledig digitaal op de graaflocatie te kunnen bekijken met een viewer zoals de Klic App. Een geprinte versie of een digitale PDF is dus niet voldoende. Bekijk hier de brief van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur over deze verplichting. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur heette voor 2023 Agentschap Telecom.
Iedereen in de graafketen moet verplicht de CROW500-richtlijn volgen: overheden, netbeheerders, ontwikkelaars en grondroerders. Per 1 januari 2022 handhaaft de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI, voorheen Agentschap Telecom) op de naleving. Informatie over de richtlijn vind je op hulpbijcrow500.nl.
Wanneer je elders of niet zelf je Klic-meldingen aanvraagt (je ontvangt ze van een opdrachtgever, bijvoorbeeld) dan kun je deze raadplegen met de Klic App door de Klic-melding te uploaden via de KLICAPP website. Lees hier hoe dit proces werkt.
De kosten bij KLICAPP zijn € 40,- (€ 48,40 incl. btw) voor de aanvraag van een Klic-melding, inclusief gebruik van de Klic App. Dit biedt diverse extra functionaliteiten t.o.v. andere Klic Viewers. Ontdek hier meer over de extra voordelen van de Klic App. Je kunt betalen via iDeal of creditcard. Een Klic-melding aanvragen kan zonder registratie.
Ben je of is de organisatie waar je voor werkt lid van Bouwend Nederland of MKB infra? Dan kom je in aanmerking voor ledenvoordeel. Stuur een e-mail naar info@klic-app.nl onder vermelding van jouw bedrijfsgegevens en lidnummer om de kortingscode te activeren.
In 95% van de aanvragen wordt de Klic-melding binnen 1 werkdag geleverd. De exacte levertijd hangt af van de aanlevering door netbeheerders die in het door jou geselecteerde gebied kabels en/of leidingen hebben liggen.
Na het doen van een Klic-melding blijft deze 20 werkdagen geldig. Je moet binnen deze 20 werkdagen starten met de graafwerkzaamheden.
De kabel- en leidinginformatie die je ontvangen hebt, kun je gebruiken zolang de grond open is of zolang er kan worden aangetoond dat er niets veranderd is in de ondergrond.
Wanneer je niet binnen 20 werkdagen na het doen van een melding bent gestart met de graafwerkzaamheden, maar toch wilt graven, zorg dan dat je snel een nieuwe Klic-melding aanvraagt.
Selecteer het gebied waar je gaat graven en de Klic-melding voor wilt aanvragen. Wanneer je straat en plaats en/of postcode en huisnummer of RD coördinaten invoert, wordt er een gebied geselecteerd van 65m x 65m met het opgegeven adres/coördinaat als middelpunt.
Je kunt dit gebied aanpassen door de punten van het vlak te verslepen tot een maximum van 12 punten en een afmeting van 500m x 500m. Controleer altijd op de kaart of het gebied juist is.
Met behulp van de +/- toets rechts onderin de kaart kunt je in- en uitzoomen. Zodra je het juiste gebied hebt geselecteerd, ga je met de 'volgende' toets door naar stap 2.
Let op: bij de aanvraag van de Klic-melding ben je zelf verantwoordelijk voor correcte gebiedsselectie.
Selecteer de datum waarop je start en eindigt met de graafwerkzaamheden. Na het doen van een Klic-melding is deze 20 werkdagen geldig. Vink minimaal 1 tot maximaal 6 type werkzaamheden aan en geef een referentie op (voor jouw eigen administratie).
Indien je een adres hebt ingevoerd bij de gebiedsselectie, dan is dit adres automatisch ingevoerd bij de huisaansluitingen. Met de + toets kun je adressen toevoegen waar je ook de huisaansluiting informatie van wilt ontvangen.
Wil je helemaal geen huisaansluitingen ontvangen? Selecteer dan 'Nee'.
Let op; netbeheerders zijn niet verplicht om huisaansluitingen te leveren en je kunt geen schetsen voor nevenadressen opvragen, lees hier meer. Zodra je de informatie met betrekking tot de werkzaamheden compleet en juist hebt ingevuld, ga je met de 'volgende' toets door naar stap 3.
Vul jouw NAW-gegevens en eventueel bedrijfsnaam in. Heb je een account en ben je ingelogd? Dan worden automatisch jouw gegevens ingevuld. Omdat wij jouw e-mailadres gebruiken voor de levering van de Klic-melding, moet je dit tweemaal invoeren. Zo wordt voorkomen dat je een foutief e-mailadres opgeeft.
Standaard informeren wij je ook per sms wanneer de Klic-melding beschikbaar is. Je kunt deze optie uitvinken wanneer je alleen een e-mail wilt ontvangen.
Wanneer je een account hebt en bent ingelogd, kun je 'Extra ontvangers' toevoegen die je (eenmalig) heeft aangemaakt bij 'Mijn contacten'. Ook deze ontvangers krijgen dan de Klic-melding geleverd via e-mail en SMS.
De Algemene Voorwaarden accepteer je door de checkbox aan te vinken. Wil je de voorwaarden doorlezen? Klik dan op de link.
Indien je bent ingelogd en credits hebt, kun je deze gebruiken om de aanvraag af te rekenen. Geen credits tegoed? Dan ga je automatisch door naar de betaalprovider. Zodra je de gegevens compleet en juist heeft ingevuld, ga je met de 'volgende' toets door naar stap 4.
Indien je niet bent ingelogd en/of credits tegoed hebt, word je doorgeleid naar de betaalprovider waar u veilig kunt betalen via iDeal of creditcard.
Na selectie van de gewenste betaalmethode en een succesvolle transactie, krijg je een melding te zien dat jouw aanvraag is gelukt. Je ontvangt per e-mail een factuur van jouw bestelling. Heb je een account en was je ingelogd tijdens de aanvraag, dan zijn de orderdetails en factuur ook terug te vinden via jouw profielpagina.
In 95% van de aanvragen wordt de Klic-melding binnen 1 werkdag geleverd. De exacte levertijd hangt af van de aanlevering door netbeheerders die in het door jou geselecteerde gebied kabels en/of leidingen hebben liggen.
Zodra de levering gereed is, ontvang je een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding. Deze kun je met smartphone of tablet direct openen met de Klic App.
Let op: Voor het raadplegen van Klic-meldingen moet de Klic App geïnstalleerd zijn. Deze kun je downloaden via de Play store (Android)of iTunes store (iOS).
Je kunt de bestanden als PDF raadplegen en/of met één druk op de knop opslaan en uitprinten. Hier is een aparte link voor opgenomen in de leveringsmail. Op de graaflocatie is het verplicht om de Klic-melding digitaal te kunnen raadplegen met een viewer zoals de Klic App.
Je hebt geen inloggegevens nodig voor de Klic App. Wanneer je een Klic-melding hebt aangevraagd via de KLICAPP website, ontvangt u (en indien ingevoerd, de extra ontvangers) een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is.
Als je op deze link klikt vanaf je smartphone of tablet, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App zonder dat je hoeft in te loggen. De Klic-melding is nadat je op de link hebt geklikt voortaan beschikbaar in de Klic App.
Telkens wanneer je de Klic App opent, zal deze zichtbaar zijn in de app, totdat je deze of de app verwijdert.
Een nieuwe Klic-melding wordt beschikbaar in de app door op de link te klikken uit de nieuwe leveringsmail/sms. Je kunt de Klic-melding delen met anderen door bij de aanvraag extra ontvangers toe te voegen, of de sms of e-mail door te sturen. De links blijven actief en zijn door de ontvanger(s) op de zelfde wijze te gebruiken.
Wil je meer weten over de Klic App? Lees dan ons kennisartikel over deze Klic Viewer.
Meer informatie over (het doen van) Klic-meldingen, wet- en regelgeving, zorgvuldig graven, de website KLICAPP en de Klic App vind je op de FAQ (Vraag/Antwoord) pagina. Ook kun je de handleiding downloaden voor een gedetailleerde omschrijving van het proces. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.