KLICAPP
KLICAPP handelt niet voor of namens het Kadaster

28-01-2025

Over Verzoek tot Aanpassing (VTA) en Verzoek tot Maatregel (VTM) 

Termen zoals Verzoek tot Aanpassing (VTA) en Verzoek tot Maatregel (VTM) komen regelmatig voor als je werkt met kabels en leidingen. Deze verzoeken spelen een belangrijke rol bij het veilig, effectief en duurzaam beheren van kabels en leidingen. Maar wat houden VTA en VTM precies in, en waarom zijn ze zo belangrijk? In deze blog leggen we dit graag verder uit. 

Wat is een Verzoek tot Aanpassing (VTA)? 

Een Verzoek tot Aanpassing (VTA) wordt ingediend wanneer er plannen zijn om bestaande ondergrondse infrastructuren, zoals kabels of leidingen, aan te passen. Dit kan nodig zijn om verschillende redenen, zoals: 

  • Ruimtelijke ontwikkelingen: bijvoorbeeld de aanleg van nieuwe wegen, gebouwen of parken. 

  • Vervanging of vernieuwing: wanneer infrastructuren verouderd zijn en moeten worden vervangen. 

  • Efficiëntieverbetering: zoals het combineren van meerdere leidingen in één tracé. 

Bij een VTA wordt een verzoek ingediend bij de eigenaar van de infrastructuur (zoals een netbeheerder) om de noodzakelijke aanpassingen door te voeren. Het proces omvat doorgaans: 

  1. Het identificeren van de aanpassing. 

  1. Het bepalen van de technische en ruimtelijke haalbaarheid. 

  1. Het vaststellen van de kosten en verantwoordelijkheden. 

Het VTA-proces vereist zorgvuldige afstemming tussen betrokken partijen, waaronder gemeenten, aannemers en netwerkbeheerders. 

Wat is een Verzoek tot Maatregel (VTM)? 

Een Verzoek tot Maatregel (VTM) richt zich op het nemen van specifieke maatregelen om schade aan kabels en leidingen te voorkomen tijdens werkzaamheden. Dit verzoek wordt meestal gedaan door aannemers of projectontwikkelaars die graafwerkzaamheden uitvoeren in de buurt van kabels en leidingen. 

Voorbeelden van maatregelen die onderdeel kunnen zijn van een VTM: 

  • Markeren van kabels en leidingen: zodat deze zichtbaar zijn voor graafmachines. 

  • Beschermingsmaatregelen: zoals het plaatsen van betonplaten of beschermkokers. 

  • Aanwezigheid van toezichthouders: om te voorkomen dat graafwerkzaamheden schade veroorzaken. 

Het VTM is een belangrijk instrument om risico’s te minimaliseren, zowel voor de infrastructuur zelf als voor de veiligheid van mensen die in de omgeving werken. 

Waarom zijn VTA en VTM belangrijk? 

1. Voorkomen van schade 

Jaarlijks ontstaan er in Nederland honderden gevallen van graafschade aan kabels en leidingen. Dit leidt tot hoge kosten, overlast voor bewoners en zelfs veiligheidsrisico’s. VTA en VTM helpen om dergelijke situaties te voorkomen door duidelijke afspraken en preventieve maatregelen. 

2. Efficiëntie in projecten 

Met goed uitgevoerde VTA- en VTM-processen kunnen projecten soepeler verlopen. Door vooraf afstemming te zoeken, worden vertragingen en conflicten tijdens de uitvoering geminimaliseerd. 

3. Naleving van wet- en regelgeving 

Volgens de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WIBON) zijn partijen verplicht om zorgvuldig om te gaan met ondergrondse infrastructuren. VTA en VTM zorgen ervoor dat deze verplichtingen worden nageleefd. 

Conclusie 

Verzoek tot Aanpassing (VTA) en Verzoek tot Maatregel (VTM) zijn belangrijke processen voor het veilig en effectief beheren van ondergrondse infrastructuren. Ze zorgen ervoor dat aanpassingen soepel verlopen en graafschade wordt voorkomen.

Een andere manier om bijvoorbeeld graafschade te voorkomen is door gebruik te maken van een Klic-melding. Lees snel meer over de werkwijze van een Klic-melding